I år har vårt medlemsexklusiva nätverksprogram Future Solutions samlat yrkesverksamma som jobbar med framtidens lösningar för ett hållbart samhällsbyggande. I ett av de tre nätverken ”15-minutersstaden i utveckling – förutsättningar och utmaningar i ett svenskt sammanhang” möts strateger, arkitekter, trafikplanerare, bostadsutvecklare med flera för att dela kunskap, diskutera föregångsprojekt och ta del av ny forskning och innovation.
Under den senaste nätverksträffen träffades deltagarna för att diskutera vilken roll temporära platser och konflikter kan spela för att förverkliga 15-minutersstadens visioner.
Temporära platser är ett fenomen som ökat i popularitet de senaste åren. De bakomliggande drivkrafterna kan vara en vilja att utforska, testa nya lösningar, skapa opinion, skapa beredskap för framtida förändringar eller att skapa liv och rörelse på en övergiven plats i väntan på mer permanenta förändringar. Men vad är det som gör temporära platser attraktiva? Och finns det några risker med att satsa på tillfälliga lösningar?
Temporära lösningar ger flexibilitet i gaturummet
Linda Kummel, enhetschef arkitektur & fysisk planering på RISE, inledde nätverksträffen med att prata om vikten av att testa, utmana och ställa frågor i formandet av framtidens gator och platser. Linda delade erfarenheter från det Vinnovafinansierade projektet Street Moves, som hon ledde i sin tidigare roll som verksamhetsledare för ArkDes Think Tank. I projektet användes temporär design för att omfördela gaturummet från parkeringsytor, till mångfunktionella utrymmen som möter fler behov. Temporära platser, menade Linda, är ett viktigt verktyg för att våga utforska snabba förändringar och testa lösningar som kan möta både dagens och framtida behov.
Men vilka konflikter genereras om stadens parkeringsytor används på ett annat sätt, och hur bör vi förhålla oss till dem?
Konflikter som möjlighet till utökat deltagande
Elvira Grahn, doktorand vid Lunds Tekniska Högskola, presentera insikter från projektet Conflicted Streets, kring hur vi kan förutse, hantera, och dra lärdom av konflikter som uppstår i planeringsinterventioner på gatunivå. Parkering i städer är ett exempel på en återkommande konflikt, en fråga som ofta väcker starka känslor, men där en process med delaktighet kan skapa acceptans även för till synes kontroversiella beslut.
- Konflikter i samband med förändring av gatumiljöer befinner sig sällan inom planeringslogikens ramar, och därför behöver vi andra verktyg för att ta hand om dem, Om vi vågar vistas i konflikter och kan se dem som en förlängning av dialogprocesser, så kan vi utvecklas både som människor och institutioner, säger Elvira Grahn.
Projektet som leds av Lunds universitet har fått finansiering genom det europeiska forskningsprogrammet Driving Urban Transitions där IQ Samhällsbyggnad är partner och jobbar med kommunikation och kunskapsspridning.
Arbetet med framtidens lösningar fortsätter
Årets nätverksträffar har gett många nya perspektiv och konkreta exempel på hur vi kan skapa attraktiva livsmiljöer. Den senaste nätverksträffen gav insikter och konkreta exempel på hur vi kan hantera både konflikter och möjligheter när vi omformar våra offentliga rum. Under årets träffar har vi även diskuterat de utmaningar och möjligheter som finns med att implementera 15-minutersstadens principer, både i storstäder och på mindre orter. Vi har också lyft barn och ungas plats i 15-minutersstadens, samt logistikens roll i stadsutvecklingen.
Vi hoppas att fler inspireras att anmäla intresse för nästa års nätverk, där vi kommer fortsätta utforska hur våra städer kan bli mer hållbara och attraktiva.
Vill du veta mer om Future Solutions nätverksprogram?
Läs mer här!
Snart öppnar vi ansökningen till 2025 års Future Solutionsgrupper. Mer information kommer!